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Dernière modification : 21 juillet 2017

Transferts culturels 2014-2015

Pays germaniques

 

06 mars – Iconographie et diffusion du savoir sur l’Autre en europe

 - Silvy Chakkalakal (Bâle) : The amateur gaze on India around 1800 – ambivalent images and entangled histories -

The German indophilia between 1790 and 1820 is an impressive example for the contemporary project of an encompassing and relational historiography of mankind. India became an important reference point within the process of German cultural self-assurance and positioning. Here, especially pictures, drawings and poetic forms of expression played a crucial role : They did not just convey (hi)stories about India, but rather revealed a pictorial style of early German ethnography itself.
I would like to present a detailed analysis of ethnographic pictures of India, thereby illuminating a figurative and relational entanglement between Indian and European contexts. The visual practices of cutting, pasting and transferring shed light on colonial structures, political exchange and identity politics. Within these tense figurations the ethnographic picture composes a particular knowledge, which centrally relies on visualized categories that have to be ‘typical’, ‘ideal’, and ‘characteristic’. Hence, early ethnography has to be understood as both a text-picture-genre and a research activity.

 - Sonja Malzner (Metz) : Entre divertissement et transmission des savoirs : les illustrations dans les récits de voyage sur l’Afrique 1900-1960 -

Les ouvrages de l’époque choisie s’inscrivent d’une part dans l’apogée de la colonisation en Afrique, d’autre part, cette époque constitue l’ère de la photographie en voyage (depuis l’invention du premier KODAK dans les années 1880). En nous appuyant sur un corpus de récits de voyage illustrés européens, nous étudierons le rôle que jouent les illustrations (photographies, dessins, gravures, cartes) dans ces livres destinés à divertir et à informer. Quelles sont les connaissances que les voyageurs considèrent comme étant assez importantes pour être intégrées dans leur livre et comment la présence des illustrations déplace le centre d’intérêt dans ce domaine par rapport au texte ?

 

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